DEADLY GUN

وبلاگ شناخت اسلحه های جدید و قدیمی

DEADLY GUN

وبلاگ شناخت اسلحه های جدید و قدیمی

آشنایی با اسلحه یوزی+عکس

شنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۵، ۰۵:۳۴ ب.ظ

آشنایی با اسلحه یوزی+عکس

به گزارش گروه اسلحه مرگبار،در این مطلب میتوانید با اسلحه مسلسل دستی یوزی(UZ)آشنا شده و

عکس ها و مشخصات کلی این اسلحه را در ادامه مطلب ببینید

(به عبری: עוזי تلفط: یوزی)‏ مسلسل دستی ساخت کشور اسرائیل است.این مسلسل محصول صنعت اسلحه سازی ابتدایی اسرائیل در دهه ۱۹۵۰ است که به طرز غیرمنتظره‌ای به یکی از موفق‌ترین مسلسل‌های تاریخ تبدیل شد. مخترع مسلسل یوزی، یک یهودی اسرائیلی آلمانی‌الاصل به نام یوزی گال بود که مسلسل یوزی را در سال ۱۹۴۸ طراحی کرد. یوزی گال بنابر وصیتش، امتیاز اسلحه یوزی را در اختیار وزارت دفاع اسرائیل قرار داد. اما مسلسل یوزی تنها نامش را از مخترعش نگرفته‌است و نام «یوزی» در زبان عبری مخفف اسم یوزی (עֻזִּיאֵל) است، به معنای «خداوند قدرت من است». یوزی از جمله مسلسل‌هایی‌است که می‌توان روی آن صداخفه‌کن نصب کرد.
نخستین پیش‌نمونه یوزی در سال ۱۹۵۰ ساخته شده و بلافاصله برای آزمایش عملی در اختیار تعدادی از واحدها گذاشته شد. نوع بهینه شده‌ای از یوزی کمی قبل از جنگ ۱۹۵۶ تولید شد و قابلیت بالای آن در جنگ در صحرای سینا مشخص شد. این سلاح نه تنها اعتمادپذیری بسیار بالایی داشت بلکه در مقایسه با مسلسل‌های دستی دیگر بسیار دقیق بود و بلافاصله توجه جامعه بین‌المللی را به خود جلب کرد. در دهه ۱۹۶۰ یک قنداق جدید فلزی جایگزین قنداق چوبی شد و شرکت فابریک ناسیونال بلژیک امتیاز تولید این مسلسل را دریافت کرد. مدل‌هایی از این سلاح از جمله مدل کوچکتر و سبکتری به نام مینی یوزی و مدل باز هم کوچکتری به نام میکرو یوزی تولید شدند. یوزی مورد توجه نیروهای ویژه و سرویس‌های امنیتی هم قرار دارد و از سلاح‌های آشنا و معروفی است که در بسیاری از فیلم‌های معروف سینمایی هم دیده می‌شود.

خشاب یوزی در داخل قبضه قرار گرفته و تقریباً در مرکز اسلحه قرار دارد که باعث لرزش کمتر اسلحه در هنگام شلیک و در نتیجه شلیک آسان‌تر و دقیق‌تر می‌شود. مدل اصلی یوزی با کالیبر ۹ میلی‌متری ساخته شده و از فشنگ ۹*۱۹ م‌م پارابلوم استفاده می‌کند. برد مفید آن ۲۰۰ متر و سرعت خروج فشنگ از دهانه تفنگ ۴۰۰ متر در ثانیه است. طول یوزی با قنداق باز ۶۷ سانتی‌متر و با قنداق بسته ۴۵ سانتی‌متر و وزن آن ۳.۷ کیلوگرم است. نیروهای مسلح بیش از ۹۰ کشور دنیا از اسلحه یوزی استفاده کرده یا هنوز در حال استفاده از آن هستند. بسیاری از منابع گفته‌اند ک عوزیل گال در طراحی یوزی از مسلسل ساخت چکسلواکی اس آ.۲۳ الهام گرفته است اما اس‌آ.۲۳ در سال ۱۹۴۸ وارد خدمت نظامی شده و تولید آن از سال ۱۹۴۹ شروع شد در نتیجه بعید به نظر می‌رسد عوزیل گال این مسلسل را قبل از طراحی یوزی دیده باشد. ضمناً از سال ۱۹۴۴ بریتانیایی‌ها شروع به طراحی مسلسل‌هایی با اصول کلی مشابه با یوزی کرده بودند و ممکن است یوزیل گال با کارهای آن‌ها آشنا بوده باشد. این احتمال نیز وجود دارد که او به طور کامل این مسلسل دستی را از خود ابداع کرده باشد به ویژه با توجه به طرح کلاسیک یوزی که از ۵۰ سال قبل در سلاح‌های کمری نیمه اتوماتیک استفاده می‌شد.

این سلاح تا سال ۲۰۰۳ در ارتش اسرائیل مشغول به خدمت‌رسانی بوده است.
نخستین جرقه های فکر سلاح یوزی در سال 1956 در ذهن سرگرد یوزیئل گال زده شد . ارتش رژیم صهیونیستی که تجربه ی جنگ با کشور مصر را داشت به شدت نیاز به یک اسلحه ی سبک و جمع و جور برای رفع نیاز جنگ های نا منظم و تهاجمی را احساس می کرد . با این پیش زمینه طرح اولیه ی سلاح یوزی پایه گذاری شد . شکل کلی این سلاح از مسلسل دستی اس آ-23 (23-sa ) ساخت اسلوواکی اقتباس شده بود . در سال 1957 نمونه ی اولیه ی این سلاح با کمک صنایع اسلحه سازی فرانسه و بلژیک ساخته و به ارتش رژیم صهیونیستی تحویل داده شد . شکل کلی این سلاح به گونه ای است که می توان آن را با یک دست گرفته و شلیک نمود. بدلیل شکل کلی T شکل آن و قرار گرفتن خشاب در قبضه مرکز ثقل سلاح به وسط آن منتقل شده است. و این خود موجب می شود سلاح حتی در هنگام شلیک خودکار کمتر لرزیده و باعث افزایش دقت تیر انداز می شود . نمونه های اولیه آن دارای قنداق ثابت چوبی و نمونه های جدید آن دارای قنداق فلزی تاشو می باشند .

بدنه از جنس ورق فولادی پرسکاری شده که بوسیله چهار خم موازی تقویت شده اند ساخته شده است . دستگیره گلنگدن آن در بالای سلاح قرار دارد و هنگام شلیک در محل خود ثابت می ماند .
برگه ناظم در سمت چپ سلاح و بالای قبضه قرار دارد و دارای 3 حالت ضامن ، تک تیر و رگبار می باشد.
نواخت تیر آن در حدود 600 تیر در دقیقه و برد موثر آن 20 متر می باشد.
به دلیل سبکی و نواخت تیر مناسب ، این اسلحه بسیار مناسب جنگهای چریکی و فعالیت های امنیتی شناخته شد ، چنانکه در بسیاری کشورهای همانند رژیم صهیونیستی تا آرژانتین ، شیلی و نیکاراگوئه توسط عوامل دولتی و امنیتی برای سرکوب شورشها و حرکت های آزادی خواهانه بکار برده شده است.

 

 

اسلحه دارای سه ضامن به شرح زیر است :
1- ضامن اصلی که در سه حالت ضامنS . تک تیرR و  رگبارA قرار میگیرد این ضامن در سمت چپ سلاح  و بالای قبضه به نحوی قرار گرفته است که تیر انداز با کمک شست دست خود به راحتی میتواند از آن استفاده کند
2- ضامن قبضه ای که به طور کلی دو کار انجام میدهد :
تا به آن فشار نیاورید        * اسلحه مسلح نمی شود        * اسلحه تیر اندازی نمی کند
3- ضامن گلنگدن که اگر دستگیره آتش را تا به نیمه راه عقب بکشید گلنگدن تا آخر عقب نیامده و این عمل باعث میشود که اسلحه مسلح نشده و ماشه هم عمل نکند زیرا زائده کنار دستگیره آتش به دندانه های روی در پوش گیر کرده و در نتیجه آلات متحرکه همان طور در حالت وسط می ماند.

مشخصات

 کالیبر : 9
وزن خالی: 7/3
طول با قنداق باز : 650 میلیمتر
طول با قنداق بسته:470 میلیمتر
طول لوله: 26 سانتیمتر
نواخت: تیر600 تیر در دقیقه
ظرفیت خشاب: 25 و 32 تیر
برد موثر: 200 متر

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۱۸
محمد مهدی آقایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی